ZONklaar klantenservice staat je graag te woord

Wordt jouw vraag niet beantwoord bij onze veelgestelde vragen? Neem dan contact met ons op.

Wij zijn bereikbaar!

Openingstijden

ma. t/m vr. 08.00 - 17.00 uur

Bel ons op

0515 - 785 435

Klantenservice

Chat met ons


Stel je vraag

Veelgestelde vragen

Moet ik een afspraak maken met ZONklaar om mijn artikelen langs te brengen?

Nee, je kunt van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 en 17:00 (Zaterdag op afspraak) gewoon langskomen om je spullen te brengen!

Hoe ontstaan schimmel- of weervlekken en zijn ze te verwijderen?

Weer of spoch is een blijvende materiaalaantasting van textiel. Weervlekken in kleding of lappen stof zoals scheepszeil worden veroorzaakt doordat deze langere tijd vochtig geweest zijn. Weer is zichtbaar als donkere vlekken (stipjes) die niet uitwasbaar zijn. Dit wordt ook wel spoch genoemd. De aantasting van bijvoorbeeld bootkappen wordt veroorzaakt door schimmels die goed gedijen in een vochtige omgeving en leven van organische deeltjes. Verspochten textiel kan niet-geïnfecteerd textiel besmetten. Indien onbehandeld gebleven leidt het tot blijvende beschadiging en gaten in het materiaal. Wanneer het object is aangetast door schimmel- of weervlekken kunnen wij dit prima verwijderen. Wanneer het object vervolgens opnieuw gecoat wordt, kan de schimmel minder snel hechten aan de oppervlakte. Het is echter geen garantie dat schimmel niet terugkomt.

Indien je zelf wilt proberen om snel terugkomende weervlekken te verwijderen, zou je het volgende kunnen doen. Vul een plantenspuit met negen delen water en een deel chloor. Je kunt dit vervolgens over de weerplekken heen vernevelen en het gedurende vijftien minuten laten intrekken. Denk hierbij aan de vloer en banken. Houd ruim water bij de hand om eventuele andere zaken meteen schoon te maken. Na de inweektijd dien je het met ruim water af te spoelen. Gebruik liever geen harde borstel of andere zeep en schoonmaakmiddelen. Hierdoor heb je namelijk de kans om de aangebrachte of reeds aanwezige coating te beschadigen, waardoor het probleem alleen maar groter wordt.

Krimpt mijn kap of boottent niet?

Ons wasproces gebeurt met koud water, hierdoor is het uitgesloten dat uw kap krimpt. Wij weten als geen ander dat als de kap ook maar een milimeter zou krimpen, het niet meer op de boot past.

Eén enkele keer (afgelopen seizoen) hadden we te maken met een kap die toch iets was gekrompen. We hebben geprobeerd te achterhalen waarom. We hebben alle mogelijk scenario’s bekeken, maar we konden geen andere reden vinden dan dat het waarschijnlijk te maken had met het soort doek. Deze was van beduidend mindere kwaliteit. We hebben toen als advies gegeven dat wellicht als de kap nat om de boot zou worden geplaatst, deze nog enigszins rekbaar was. De klant heeft dit gedaan, en met succes. Toen de kap weer droog was, stond hij er weer mooi strak op.

Ik heb veel plastic ramen in mijn tent. Worden die ook aangetast door het wassen?

Door het wasproces gebeurt er niks schadelijks met de ramen. Na de reiniging zullen aanwezige plastic ramen gepolijst worden met een speciaal middel. We zijn in staat om zelfs de kleinste krasjes te verwijderen, doordat er weekmakers in deze polijstpasta verwerkt zijn. Met het verpakken van de pas gewassen kap zorgen we er altijd voor dat de vensters goed worden opgerold, zodat er geen rare vouwen komen.

De vensters zijn aan vervanging toe, wanneer er bruine vlekken verschijnen. Dit is het gevolg van langdurige blootstelling aan UV-straling. Hierdoor lossen de weekmakers op, wordt het plastic hard en ontstaan er scheuren. ZONklaar kan indien gewenst, de betreffende vensters vervangen.

Hoe weet ik of mijn zonwering, bootkap of zeil écht schoon wordt?

ZONklaar heeft inmiddels een schat aan ervaring in het reinigen van alle voorkomende doeksoorten. We staan in nauw contact met de diverse stofproducenten, met wie we kennis en ervaring delen. We durven daarom ook zwart op wit te stellen: niet goed is niet betalen. Wanneer wij constateren dat bepaalde vlekken niet te verwijderen zijn, zullen we eerst in overleg gaan met de klant. Vervolgens wordt overlegd wat te verwachten en kan er alsnog besloten worden om verder te gaan met de behandeling. Zo niet, dan wordt de behandeling gestaakt en zijn er geen kosten aan verbonden.

Hoe lang gaat mijn nieuwe impregneerlaag mee?

Hierop is geen vast antwoord mogelijk, doordat er veel variabelen zijn die hier invloed op hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende vragen. Hoe intensief wordt de kap gebruikt? Wat is de omgeving van de kap? Wordt er veel op zout water gevaren? Gemiddeld gaat de coating drie jaar optimaal mee. Daarna zal de bescherming stapsgewijs afnemen. Nog een leuk weetje over onze coating: er is een kleurfilter in de beschermlaag verwerkt. Hierdoor blijft het doek nog langer kleurvast.

Mijn zonwering functioneert niet meer goed. Kunnen jullie ook technische problemen oplossen?

Wij werken met goed opgeleide vakmensen, die naast hun specialistische schoonmaakkennis, ook het technische en mechanische onderhoud van zonweringen beheersen. Voor markiezen kunnen we ook alle voorkomende reparaties uitvoeren aan bijvoorbeeld het spijkerband, het frame of een volant. ZONklaar staat voor een totaaloplossing.

Ik heb roest- en olievlekken in mijn object. Kunnen die worden verwijderd?

Over het algemeen kunnen we deze hardnekkige vervuiling prima verwijderen. Wanneer het object dermate veel roest- of olievlekken bevat, is het niet uitgesloten dat er in minimale mate nog sporen van te zien zijn doordat de stof zelf hierdoor al is aangetast.

Hoe krijg ik mijn kap, zeil of boottent bij ZONklaar?

Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt zelf je bootkap bij ons langsbrengen in de wasserij. Verder kun je je wasopdracht ook afleveren bij één van onze gerenommeerde inzamelpunten. Tot slot kun je het ook opsturen. Klik hier voor alle mogelijkheden.

Reinigt ZONklaar zonweringen door heel Nederland?

ZONklaar is door heel Nederland actief. Wanneer je een opdracht voor je zonweringen plaatst, zetten we dat direct in ons systeem. Hierdoor kunnen we opdrachten efficiënt combineren en ze houden we onze voorrijkosten zo minimaal mogelijk. Je kunt ook zelf je markiezen langsbrengen. Hiermee bespaar je 15% korting op de behandeling.

Het doek van mijn kap of zonwering is verkleurd door de zon. Kan ZONklaar de originele kleur terugkrijgen?

Helaas kunnen wij niets doen aan verkleuring. Door onze coating zal het object wel weer een paar tinten donkerder worden en langer kleurvast blijven.